Halaman

Selasa, Januari 15, 2008

ARTIKEL INI DARI WEBSITE USTAZ ZAHARUDDIN

Assalamualaikum,
Saya nak tanya tentang suatu pelaburan yang berbentuk piramid. Baru-baru ini saya ada masuk, modalnya cuma RM30.00. Caranya ialah dengan membeli wang pos berjumlah RM5.00 setiap satu dan enam keping. Setiap satunya hendaklah ditulis dengan nama si penerima 'di atas' kita dan ini merupakan sumbangan ikhlas drpd kita. Kemudian setelah nama kita tersenarai, kita mencari ahli-ahli baru pula di bawah dan giliran kita pula mendapat sumbangan RM5.00 drpd ahli di bawah. Dalam masa sebulan berbelas-belas keping wang pos yg diterima yang berjumlah beratus-ratus ringgit.
Soalannya, apakah hukum menerima duit tersebut?Pelaburannya cuma RM30.00 tetapi pulangannya agak lumayan.
Saya banyak mendapat ilmu ttg ekonomi Islam drpd tulisan-tulisan ustaz di media. Semoga Ustaz dpt menjawab e-mel saya dan saya merakamkan jutaan terima kasih.
"Hidup Islam"

JAWAPAN
wa'alaikumussalam,
setelah membaca penerangan anda di bawah.
Jelas kepada saya bahawa ia adalah pelaburan yang tidak halal di sisi Islam. Ia juga bukanlah pelaburan.
Ini kerana rukun pelaburan islam di bawah konsep mudarabah dan musharakah adalah : -
1) Wang pelaburan dalam jumlah tepat dan diketahui
2) Pelabur
3) Pengusaha
4) Bisnes yang halal / Pekerjaannya
Antara syarat sahnya pula :-
1) Nisbah pembahagian keuntungan yang dipersetujui bersama.
2) Tiada jaminan modal selamat.
3) Tiada jaminan untung tertentu atau tidak tertentu.
Jika dilihat, salah satu rukun dalam pelaburan Islam atas asas mudarabah dan musyarakah adalah mestilah mempunyai satu perniagaan yang halal serta terbuka kpd untung dan rugi. Dalam kes anda, duit pelabur ( peserta iaitu dalam bentuk wang pos itu) adalah untuk melabur dalam perniagaan itu..tetapi taida perniagaan tertentu, malah pelaburan itu pula dianggap sumber mendapat untung, atau dalam kata lain, 'pelaburan' atau duit penyertaan terkumpul itu adalah dianggap bisnes dan keuntungannya, lalu manakah perniagaannya sebagaimana yang disyaratkan? apa produknya? mana pula "profit sharing ratio" nye? ..maka ini jelas tidak menepati rukun pelaburan dalam Islam.
Produk menjual pusingan dan piramid penyertaan adalah tidak diteruima oleh Islam.
Ringkasnya, ia seperti sistem piramid yang mengambil keuntungan di atas jumlah orang yang masuk di bawah. Dalam bentuk yang anda berikan, ia jelas tidak dibenarkan.
Akhir sekali, terima kasih kerana memanfaatkan tulisan saya. Silalah membacanya lanjut di http://www.zaharuddin.com/
Sekian
Ust Zaharuddin Abd Rahman

Tiada ulasan: