Halaman

Selasa, Mac 18, 2008

KAWAN MOTIVASI TERBAIK!



Untuk mendapatkan kualiti kerja atau belajar yang baik, anda mestilah memotivasikan diri anda sebaik mungkin. Sebaik-baiknya, motivasi itu mestilah berkekalan. Anda boleh memotivasikan diri anda sendiri tanpa perlu kerap ke program motivasi.

Selalunya, program motivasi yang dianjurkan memberi anda teori yang terbaik untuk anda berjaya melakukan sesuatu. Ia juga memberi anda medium untuk merasai sendiri kesan positif dari transformasi yang bakal anda lakukan setelah mendengar ceramah motivasi yang disampaikan. Teori yang diberi tidak akan bermanfaat jika anda tidak praktikkan sebaik mungkin. Pengamalan yang berterusan juga mampu menjana kekuatan spiritual anda supaya terus dalam keadaan bermotivasi.

Memotivasikan diri sendiri boleh dilakukan dengan mudah apabila anda menggunakan segala apa yang ada disekeliling anda sebagai satu bentuk motivasi untuk anda. Lihat segala yang ada disisi anda dengan pandangan positif. Sebagai contoh, kita ambil rakan yang ada disekeliling anda sebagai satu motivasi terbaik. Apabila melihat kejayaan seorang rakan anda dalam peperiksaan, jadikan dirinya sebagai sumber inspirasi untuk berjaya agar anda menjadi hebat atau lebih hebat dari dia. Lihat segala perbuatan atau amalan baik yang dilakukan untuk berjaya dan cuba amalkan. Tak dapat amalkan semua, amalkan yang termampu pun sudah memadai.

Jika anda melihat kawan anda yang berjaya dengan pandangan negatif, anda tidak akan memperolehi faedah daripadanya malah ianya membuatkan anda rasa iri hati, cemburu dan hasad dengki. Ianya boleh diumpamakan sebagai anda mahu meracuni dia dengan anda yang meminum racun tersebut. Dia tidak terkesan apa-apa namun anda yang menerima padahnya.

Mulai sekarang, cuba lihat insan-insan disekeliling anda. Kenal pasti mereka yang cemerlang dalam bidang yang anda ceburi dan contohilah mereka. Inilah masanya untuk bertindak kerana teori telah tersedia untuk anda!

p/s: saya menjadikan insan-insan yang berjaya sebagai mentor saya. Antara mentor-mentor terbaik saya adalah, SifuPTS, Tuan Shamsuddin Kadir, Tuan Fadzli Yusof, Tuan Amin Idris (pengantin baru ni), Tuan Osman Affan, Irfan Khairi, Inteam dan ramai lagi. Mentor saya memang ramai kerana saya berhasrat menggabungkan kehebatan mereka menjadi satu = Husaini Hussein! hehe

Tiada ulasan: