Halaman

Isnin, Julai 09, 2007

KERJA - VOL 2

Sampai di Kuala Lumpur, saya tinggal di rumah makcik saya di Keramat Permai. Disana, pakcik saya menyarankan saya supaya mencari kerja di tempat yang mudah dari aspek transpot. Jadi destinasi pertama saya adalah KLCC!
Disana saya pergi hampir ke semua kedai-kedai yang ada menawarkan kerja kosong. Dari pasar raya hinggalah ke kedai mainan kanak-kanak. Keputusannya? Gagal! Akhir sekali saya pergi ke satu farmasi Vitacare. Sewaktu ditemuduga, macam-macam saya ceritakan kepada dia semata-mata nak menarik hati dia menerima saya bekerja di situ. Saya sebutkan beberapa nama ubat yang saya tahu. (terima kasih mama sebab selalu sebut nama-nam ubat kat rumah! Mama saya seorang jururawat.) Akhirnya saya diterima bekerja di situ....
Dalam perjalanan balik dari KLCC ke rumah makcik, saya melintasi sebuah sekolah rendah swasta. Saya begitu tersentuh melihat suasana sekolah tersebut. Semua murid memakai baju melayu Raihan berwarna biru. memakai kopiah putih dan kedengaran suara-suara nyaring menyebut: "suhaib, bagi bola tu dekat ana". Hati mula berbunga-bunga. Kaki pula seakan mahu ditarik ke sekolah tu. Akhirnya, saya memberanikan diri menjejakkan kaki ke situ. Masuk ke pejabat sambil menuju ke meja kerani lelaki. Saya tanya ada kekosongan tak di situ. Saya boleh menarik nafs lega kerana ada kekosongan disitu! saya pun mengisi borang yang disediakan. Kemudian, saya diminta tunggu sebentar untuk ditemuduga pengetua sekolah tersebut. Selepas ditemuduga, saya diminta pulang dahulu. Keputusan akan dimaklumkan melalui telefon. Saya pulang hampa. Pasti tak dapatnya....getus saya dalam hati. Esoknya, tetiba dapat panggilan dari ustaz zubir yang mengatakan saya diterima mengajar di sekolah tu. alangkah seronoknya hati saya! terus berhenti dari Vitacare! haha...
(akan bersambung..... pengalaman menjadi guru di Sek Ren Islam Al-Amin, Kuala Lumpur.....hati tersentuh, soleh wa musleh.....)

Tiada ulasan: