Halaman

Isnin, Julai 09, 2007

AZAM BARU? AZAM LAMA DAH TERTUNAI KE?

Setiap kali tahun baru menjelma, saya pasti akan berazam. Tahun ni azam dua kali, satu pada malam 31.Disember.2006 dan satu lagi pada malam Satu Muharam 1428H. Sewaktu saya menulis azam saya atas diari, tiba-tiba teringat pada azam saya tahun lepas yang mana 40% gagal untuk saya dapatkan. Sedih gak, tiap-tiap tahun ada azam tapi mesti tak dapat semuanya. Maka, saya pun mengkaji sebab-sebab saya gagal memenuhi azam tahun 2006 saya dan akhirnya saya mendapati:-
saya hanya berazam tapi tiada tindakan yang bersungguh-sungguh untuk mendapatkannya.
saya tidak mempunyai pelan tindakan yang teratur untuk menyusun matlamat jangka panjang dan matlamat jangka pendek saya sepanjang tahun 2006
saya tidak memberi penumpuan yang khas sepanjang 2006.
perlu diketahui, tidak semua benda yang kita nak di dunia ini, kita akan dapat. ALLAH Maha Adil. Jadi, pada tahun 2007 ini, saya sudah menggariskan beberapa matlamat jangka panjang dan matlamat jangka pendek untuk merealisasikan azam saya. Pelan tindakan yang teratur dan startegi-stratergi yang dinamik telah pun dirangka. Moga Azam 2007/1428H saya akan dapat direalisasikan. Anda bagaimana?

Tiada ulasan: