Halaman

Khamis, Ogos 21, 2008

HARI AL-QUDS SEDUNIA



21 Ogos akan terus diingati sebagai tarikh keramat, melakar sejarah hitam dalam ceritera kehidupan penganut Islam. Bukan, peristiwa gila itu telah merobek diari kemanusiaan sejagat.

Semuanya angkara bangsa bangsat yang telah dikhabarkan akan kezalimannya oleh Rasulullah Solallahu 'alaihi wassalam lebih seribu tahun yang sudah. Nah, wahyu Ilahi sudah membuktikan. Kini, hanya liur yang ditelan sambil menyaksi kerakusan tanpa henti. Daging-daging bernyawa terus dicaing sesuka hati oleh puak Yahudi durjana. Berapa ramai dari kalangan kita yang benar-benar tahu; apa yang telah berlaku 39 tahun sudah pada detik itu? Atau memori gelap itu makin malap lantaran kealpaan umat?

21 Ogos 1969; Dennis Micheal Rohan akan terus dikenang sebagai wira di kalangan bangsa Yahudi. Di sisi kita, pemuda Australia itu tidak ubah seperti haiwan yang tidak berakal. Masakan, kerana tindakan kebinatangannya yang tidak mampu dihadam rasional, langsung tidak boleh diterima!Melampau sungguh apabila kiblat pertama umat Islam dibakar. Masjid Al-Aqsa telah dibakar oleh Micheal, menyebabkan api bernyala besar lalu memusnahkan mimbar dan tembok masjid. Api begitu marak, memusnahkan sebahagian besar Masjid Al-Aqsa. Lebih buruk apabila bomba langsung tidak membantu memadamkan api.

Namun rencana Allah Azzawajalla menewaskan segenap rancangan manusia. Api yang menjulang terpadam juga akhirnya. Maha Kuasa Allah Ta'ala, rumah ibadah itu akan tetap terpelihara.Keboborokan undang-undang yang dicatur makhluk jelas terbukti. Pengadilan terhadap penjenayah besar ini tidak dilaksanakan dengan betul. Berperisaikan dalihan am sebagai 'gila', Micheal terlepas dari tuduhan jenayah itu. Dia tidak lagi dipertanggungjawabkan atas tindakan bodohnya. Michael kononnya mendakwa bahawa dia telah diutuskan oleh Allah Ta'ala untuk membakar Masjid Al-Aqsa, berdasarkan berita yang dikhabarkan dari Kitab Zakaria. Lalu Micheal yang bangsat terlepas dari dihukum dengan adil.

21 Ogos akan terus dikenang sebagai Hari Al-Quds Sedunia. Sebagai titik muhasabah, betapa tanah suci Palestin dan Masjid Al-Quds makin jauh dari kita. Hampir saja pemiliknya bertukar tangan kepada musuh azali umat Islam, lantaran episod kezaliman yang berlangsung saat demi saat.Mungkin juga kerana umat Islam sendiri yang tidak menginginkan Masjid Al-Aqsa dan Palestin, yang begitu dibangga-banggakan oleh Rasulullah Solallahu 'alaihi wassalam berserta para sahabat sebagai bumi kudus umat Islam universal. Bukan hanya milik rakyat Palestin, tetapi semua penganut satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah Ta'ala.Mungkin kerana nilai berharganya tidak lagi kelihatan pada mata kita? Adakah benar? Jawablah. Jawab dengan mata hati sendiri. Artikel dipetik dari - http://www.dhanysarip.blogspot.com/

Tiada ulasan: