Halaman

Ahad, Januari 10, 2010

My Chenta Cedera Parah



Hari yang sangat menyedihkan buat diri saya. My Chenta cedera parah disebabkan saya sendiri. My Chenta merujuk kepada handphone kesayangan saya, SE K770i.

My Chenta boleh terlepas dari tangan saya dan meluncur masuk ke longkang yang berair. Saya cepat-cepat ambil dan tengok My Chenta sudah ting tong. Saya pun bawa balik bilik, buka semua dan cuba lap serta keringkan My Chenta. Aduh, sedihnya... Saya melangkah longlai ke CC. Masuk sahaja CC, kakak CC ini menambahkan kesedihan dengan memutarkan lagu Warkah Berlagu Pilu by Felix AF3. Aduh...

Mungkin sudah suratan. Saya sedia menerima apa jua takdir yang bakal berlaku samada My Chenta selamat atau pergi meninggalkan saya.

Menyorot kembali perkenalan saya dengan My Chenta. Sebelum beli My Chenta, saya pakai Nokia 2600, edisi lama yang menggunakan polyphonic. Tiada kamera, tiada MP3 dan sebagainya. Bila pergi mana-mana, selalu tumpang kamera orang atau Hp kamera orang lain untuk merakamkan saat manis bergambar. banyak kali juga saya terlepas untuk merakamkan kenangan manis saya ke Johor, Terengganu, Melaka, Pulau Pinang dan sebagainya. Paling ralat bila ikut inteam pergi show di Terengganu, Pulau Pinang dan UTP tetapi tidak berpeluang nak bergambar. (Ye la, takkan nak pinjam hp mereka pula... saya ini pemalu orangnya... huhu)

Kalau beli kamera, rugi sebab dapat kamera sahaja. Jadi saya bercadang nak beli Hp berkamera. Ada MP3, Video, Kamera dan sebagainya. Kerja kuat hendak beli hp ini. Duit belanja pun saya jimat cermat. Saya mula 'jatuh cinta' dengan Sony Ericcson K850i tetapi cinta tidak kesampaian sebab terlalu mahal masa itu. Akhirnya hati terpikat dengan Sony Ericcson K770i yang saya namakan My Chenta. (Rujuk entri lama saya tentang HP ini: JATUH CINTA.)

Seronok bukan kepalang menggunakan My Chenta. Saya dapat segala yang saya nak disini. Saya dapat simpan video keluarga saya, video nenek kesayangan saya, video adik saudara saya dan gambar mama babah saya. Saya juga dapat menyimpan koleksi lagu-lagu, zikir-zikir dan bacaan Al-Quran. Alhamdulillah, saya juga dapat menghafal beberapa surah melalui audio surah-surah pilihan yang saya simpan dalam format MP3. Pada bulan September 2009, saya siap beli hp 3G untuk mama saya supaya senang saya ber3G dan berMMS dengan mama saya. (Rujuk entri HADIAH UNTUK MAMA.) Terbaru, saya dapat online internet melalui My Chenta.

Nombor telefon pun banyak saya simpan dalam My Chenta. Rasa sedih sangat. =(

Kalau ditakdirkan My Chenta pergi meninggalkan saya, maka akan terputus sementara perhubungan saya dengan rakan-rakan. Duit simpanan saya kurang RM100 sahaja hendak bayar yuran UIAM yang telah ditagih oleh pihak Finance yang tak berhati perut. Kerja nak block je tak habis-habis!

Kerja? Baru sahaja tamat kerja bulan Disember 2009 sebab nak masuk sekolah. Sedang mencari kerja sekarang. Harap-harap ALLAH swt membukakan pintu-pintu rezeki kepada saya.

p/s: Kakak cc ini pun sedang melayan perasaan kot. Selepas Warkah Berlagu Pilu by Felix AF3, dia pasang lagu Andai Kau Pergi by Innuendo. =(

3 ulasan:

~M.i.z.D.i.e.L.a~ berkata...

Sabar la ye..
Sy pun guna SE K770i..
Ya, Byk functionnya...
Yakinlah, pasti ada hikmah di sebalik suma itu (;

Husaini berkata...

Thanks... =)

Azie berkata...

salam ziarah..

ble sy baca entry ni, sy faham prasaan sedara..
fon sy pn model yg sama tp dah hlg depan mata..
thankz 2 pencuri yg x b'hati perut!
harap2 chenta sedara tu masih boleh diselamatkan.. :)