Halaman

Jumaat, Februari 12, 2010

ADA APA DENGAN USRAH VOL 1

Bersempena Majlis Pelancaran Jilul Quran dan Halaqah,
anjuran
Dakwah and Tarbiyyah Secretariat, Law Students' Society 09/10.

"Halaqah atau usrah adalah medan pembinaan secara intensif peribadi-peribadi muslim yang akan mahu menyebar nilai-nilai Islam dan mempertahakan prinsip Islam dimana sahaja dia berada."
-Nurul Izzah Zainol, Mahasiswi Undang-undang UIAM.


"Saya memandang usrah sebagai satu ikatan ukhwah tiada tandingan yang terjalin atas dasar iman dibawah satu jiwa, yang mana menghadirkan diri padanya menghidupkan hati, meruntun jiwa menguatkan ruh dan mengetuk pintu hati yang terlena... Perlaksanaan manhaj yang sebetulnya menjadikan usrah sebagai satu wasilah tazkiyatun nafs yakni penyucian diri, tarbiyyah, dakwah, siasah serta medan ilmu duniawi dan ukhrawi serta menjaga hubungan cinta pada Khaliq dan Makhluk. Itulah usrah!"
-Aisyah Fauzi, Mahasiswi Undang-undang UIAM merangkap Mantan Exco Law Students' Society 08/09 UIAM.


"Usrah sudah tentu bermaksud keluarga. Keluarga yang macam mana? Adanya taaruf, tafahhum dan takaful. Kenal dalam dan luar ahli usrah, faham keadaan sahabat samada susah senang dirinya, saling membantu antara satu sama lain, bukan sekadar perjumpaan tetapi ikatan hati. Rindu apabila lama tidak berjumpa, ingat sentiasa dalam doa, InsyaALLAH."
-Muhammad Firwan Bin Norliza, Presiden Students' Representative Council UIAM (MPP UIAM).


"Makna usrah bagi saya lebih kepada perhubungan dan perkongsian antara ahli-ahli ibarat seperti sebuah keluarga yang mana aktiviti dan perkara yang dibuat adalah pelbagai. Perumpamaan juga boleh dibuat seperti Naruto dan rakan-rakan yang ibarat sebuah keluarga. Mereka punya 'guru' yang sanggup mengajar mereka. Guru itu ibarat naqib kepada Naruto dan rakan-rakan."
-Ahmad Fahmi Shamsudin, Mahasiswa UIAM merangkap Mantan Exco Students' Representative Council 08/09 UIAM (MPP UIAM).


"Usrah itu keluarga."
-Aiman Mohd Misri, Sound Engineer.


"Usrah itu famili bahkan lebih dari itu. Tempat dimana kita ditarbiyah, dididik, diajar pelbagai perkara, pengalaman, tangggungjawab dan sebagainya."
-Muhammad Huzaifah Ahmad, Mahasiswa UIAM.


"Usrah = Keluarga = Syurga yang disegerakan di dunia."
-Muhammad Syahril Bin Abd Khalid, Vokalis Kumpulan Nasyid Inteam, Pengarah Inteam Records Sdn Bhd.


"Usrah perkara yang perlu ada dalamnya 1. taaruf 2.tafahhum 3. takaful."
-Muhammad Syaufiq Bin Abd Latif, Exco Law Students' Society 09/10 UIAM.


"The thing about islam is that it doesn't work when you are alone. It takes more than one to actually become a complete muslim because sometimes when you have faith but you are alone and it is easy to break your faith. But when you have a group of people supporting you behind, it will harder to break it."
-Mahasiswi Undang-undang UIAM.


"Usrah umpama grup studi kecil yang mempunyai seorang mentor. Usrah yang seronok adalah usrah yang setiap ahlinya mempunyai minat dalam bidang yang sama tetapi mempunyai pemikiran yang berbeza berkaitan bidang tersebut. Sebagai contoh dalam bidang media ada banyak mazhab. Ada yang minat penulisan buku, ada yang minat pengiklanan dan lain-lain lagi."
-Azree Hanifiah, Pengasas Studio Muslim (http://www.studiomuslim.com/)

Tiada ulasan: