Halaman

Jumaat, Februari 12, 2010

ADA APA DENGAN USRAH VOL 2



"Usrah bukan sekadar ukhwah bahkan satu medan perbincangan berkenaan isu-isu berbangkit di kalangan ummat. Berkongsi satu pengalaman seorang sahabat (senior) graduan Mesir. Beliau menjadikan usrah sebagai medan bukan sekadar perbincangan biasa malah perbentangan kertas kerja rancangan jalan penyelesaian sesuatu isu ummah."
-Wani Rosle, Mahasiswi UIAM.


"Usrah itu ilmu."
- Mohd Sallehuddin Ismail


"Budayakan usrah. Usrah tunjang tarbiyyah."
-Aklil Ayob, Vice President of Students' Representative Council 09/10 UIAM. (MPP UIAM)


"Kuasa halaqah. Sunnatullah dalam membina jaringan sepanjang zaman. Nabi Isa a.s dengan golongan huwariyyun sehinggalah zaman Nabi Muhammad s.a.w. Dihidupkan kembali dengan nafas yang baru oleh Imam Hassan Al-Banna."
-Aizuddinur Zakaria, Penulis buku Jejak Bisnes Rasul terbitan PTS.


"Usrah itu suatu nikmat. Susah nak cakap.Siapa yang duduk dalam usrah sahaja tahu nikmatnya... Subhanallah."
-Siti Masleha Makenan, Exco Law Students' Society 09/10 UIAM.


"Usrah itu nadi tarbiyyah. Satu tapak asas untuk membina jiwa-jiwa yang 'tanggung' (solid) yang akan keluar menyebarkan agama ALLAH. Susuk manusia yang juga digelar Rijal Al-Dakwah. Asasnya adalah pembinaan iman yang bukan sahaja lahir dalam bentuk taqrir dan tashdiq bahkan akan menolak dan meledakkan i'tikad itu dalam bentuk amal zahir. yang seterusnya akan keluar dan bertebaran di muka bumi dalam menegakkan kalimahnya sesuai dengan tingkatan imannya... makrifah -> fikrah -> harakah. Wallahua'lam."
-Herna Naping, Exco Law Students' Society 09/10 UIAM.


"Usrah sama dengan ukhuwah yang tiada galang gantinya. Usrah melahirkan pejuang-pejuang tegar mempertahankan Islam. Usrah yang mekar adalah syiar kefahaman dan keutuhan terhadap tuntutan akidah perjuangan."
-Badiuzzaman Tuan Ibrahim, Exco Students Representative Council 09/10 UIAM.

Tiada ulasan: