Halaman

Sabtu, Oktober 08, 2011

Say No To Plastic Bag





Sejak Kempen No Plastic Bag On Saturday ini berlangsung, semakin hari semakin terdidik diri saya untuk mengurangkan penggunaan plastik. Setiap kali ke pasaraya, saya akan meminimumkan penggunaan beg plastik. Adakalanya, saya sendiri yang menolak penggunaan beg plastik dan selesa memegang barang-barang yang saya beli (dalam kuantiti kecil la!) walaupun ia bukan pada hari Sabtu!

Alhamdulillah, ternyata kempen ini berjaya mendidik pengguna seperti saya.

Saya yakin, setiap orang mahu memberi sumbangan kearah Malaysia dan bumi yang lebih baik untuk didiami. Sesungguhnya bumi ini adalah amanah daripada ALLAH swt buat kita selaku manusia yang dianugerahkan akal fikiran. Setiap individu mempunyai peranannya untuk menjaga bumi yang kita cintai ini.

Saya kini sudah mengurangkan penggunaan plastik. Saya juga diajar untuk mengurangkan penggunaan elektrik di bilik oleh roomate saya, Nasrul Nawi. (Thanks Nasrul!). Sejak sebilik dengan Nasrul, saya belajar untuk meminimumkan penggunaan lampu dan kipas di bilik. alhamdulillah...

InshaALLAH, saya turut berhasrat untuk mengadakakan 'Kempen Save Energy' untuk diri sendiri. Buat permulaan, 2 langkah yang saya akan ambil untuk menjayakan 'kempen peribadi' ini. hehe.

  • Mengurangkan penggunaan motorsikal untuk elak pembaziran tenaga petrol dan pencemaran asap motorsikal. Jadi, saya perlu memperbanyakkan berjalan kaki berbanding menunggang motorsikal di dalam kampus. Untuk aktiviti luar kampus, saya rasa bermotorsikal masih relevan. huhu. 
  • Beli beg IKEA atau Jusco yang boleh diguna berulang kali sebagai ganti beg plastik untuk mengisi barang-barang yang akan saya beli kelak di mana-mana pasaraya. (Beg tersebut mestilah boleh dilipat kecil supaya senang masuk poket atau beg. =)



Tiada ulasan: