Halaman

Ahad, Oktober 09, 2011

Nak Kurus Ke?

Gambar saya baru selesai berjogging di Menara Tinjau, Taman Metropolitan Kepong.

"Sejak bulan lepas, rajin betul kau beriadah. Kau mahu kurus ke?" -Rayyan
"Rajin betul awak pergi Taman Botani Shah Alam untuk berbasikal. Tak penat ke?" -Qaisara

Saya akui, sejak 2,3 bulan ini, memang saya 'terlebih' rajin untuk bersukan dan melakukan aktiviti riadah. Jika berkelapangan, saya akan berjogging di Taman Metropolitan Kepong, berbasikal di Taman Botani Negara, Shah Alam mahupun melakukan senaman ringan di bilik. Saya sudah jadikan aktiviti-aktiviti ini sebagai sebahagian daripada rutin harian saya. =)

Nak kurus?
Jawapannya, kurus adalah bonus tetapi ia bukan matlamat utama. Kurus pun, kalau kolestrol dalam badan tinggi, tak guna juga. Sebenarnya, saya rasa terpanggil untuk menjalani kehidupan sihat ini setelah melihat ramai kenalan saya mula menghidapi sakit itu, sakit ini. MashaALLAH, memang sedikit mengerikan apabila mendengar cerita mereka.

Diabetis di usia 19 tahun!
Ada seorang junior saya mengidap penyakit kencing manis (diabetis) di usia muda- 19 tahun! Dia seorang lelaki yang agak kacak dan pandai bergaya. Walaupun dia seorang yang aktif tetapi dia mempunyai tabiat yang kurang sihat iaitu merokok dan gemar minum minuman manis terutama Coke. Kesannya, dia terpaksa menjalani kehidupan sebagai pesakit diabetis diusia yang begitu muda.

Gaya 'pakcik-pakcik' walaupun masih berusia 21 tahun!
Seorang kenalan saya memiliki berat badan melebihi 130kg. Dia mengalami masalah obesiti yang serius. Dia sering kelihatan penat, tidak bermaya, berpeluh-peluh malah berpenampilan seperti 'pakcik-pakcik' yang berusia 40 tahun ke atas sedangkan dia baru berumur 21 tahun. Apabila ditanya, dia memberitahu yang dia jarang bersukan dan tidak mengawal pemakanannya.

Sakit buah pinggang
Kenalan saya ini sudah berumah tangga dan memiliki seorang anak perempuan yang baru berusia setahun. Sedihnya, awal April tahun ini dia pengsan ketika sedang bekerja. Rakan-rakan sekerjanya membawa dia ke hospital dan dia ditahan di hospital selama beberapa hari. Sewaktu saya menziarahi dia di hospital, dia memberitahu yang doktor mengesahkan dia menghidapi penyakit buah pinggang tahap kronik yang menyebabkan dia terpaksa menjalani cuci buah pinggang atau dialisis untuk sepanjang hidupnya. Menurut dia lagi, dia tidak pernah tahu yang dia menghidapi penyakit buah pinggang ini sehinggalah kejadian dia pengsan dan dimasukkan ke hospital.

Sebenarnya, ada lagi kisah-kisah kenalan saya yang membuat saya tersentak mendengarnya. Tetapi, cukuplah 3 cerita ini sahaja untuk saya kongsikan. Sejak itu, saya bertekad untuk menjalani kehidupan yang sihat. Saya menjaga pemakanan saya. Setiap makanan yang saya ambil, saya akan pastikan ianya kurang kolestrol, bersaiz sederhana dan berkhasiat. Saya juga memperuntukkan sedikit wang untuk membeli supplemen tambahan seperti Vitamin C dan lain-lain sebagai makanan tambahan untuk badan saya. Saya juga menyusun jadual saya dan menyediakan waktu bersukan supaya badan saya cergas dan sihat.

Mulakanlah dari sekarang! Jalani kehidupan yang sihat. Berpenampilan cantik, kurus itu bonus. Yang lebih utama ialah SIHAT! =) 


Tiada ulasan: